۱ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۰۱

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

افزایش 1.5میلیارد لیتری ذخایر بنزین و گازوئیل/ جزئیات ساخت انبارهای جدید نفت

افزایش 1.5میلیارد لیتری ذخایر بنزین و گازوئیل/ جزئیات ساخت انبارهای جدید نفت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح جزئیات ساخت و راه‌اندازی انبار و پروژه های جدید افزایش ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی از افزایش 1.5 میلیارد دلایر ذخایر استراتژیک بنزین و گازوئیل کشور خبر داد.

مصطفی کشکولی در گفتگو با مهر درباره مهمترین پروژه‌های در دست اجرای افزایش ظرفیت ذخیره سازی انواع فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل، گفت: در حال حاضر ساخت انبارهای جدید نفت، طرح توسعه انبارهای موجود و ساخت مخازن جدید ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در سطح استان‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اعلام اینکه سال گذشته با ساخت مخازن جدید در مجموع حدود 86 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور افزوده شد، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون هم با راه اندازی چندین طرح جدید حدود 472 میلیون لیتر دیگر به این ظرفیت افزوده شده است.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه پیش بینی می شود سال آینده هم نزدیک به یک میلیارد لیتر ظرفیت جدید ذخیره سازی فرآوره نفتی در کشور ایجاد شود، بیان کرد: در مجموع تا سال 1392 حدود 1.5 میلیارد لیتر ظرفیت جدید ذخیره سازی سوخت مایع ایجاد خواهد شد.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش نفتی با بیان اینکه ساخت مخازن و انبارهای جدید نفتی منجر به افزایش انواع فرآورده های نفتی کشور خواهد شد، تاکید کرد: بر این اساس افزایش ظرفیت ذخیره سازی بنزین و گازوئیل کشور در اولویت قرار دارد.
 
وی در مورد پروژه‌های جدید افزایش ذخیره سازی فرآورده نفتی که از سال گذشته تاکنون راه اندازی شده اند، بیان کرد: از سال گذشته تاکنون با ساخت 2 انبار جدید نفت اسلام آباد و قصر شیرین در مجموع بیش از 70 میلیون لیتر به ظرفیت ذخیره سازی سوخت مایع کشور افزوده شده است.
 
راه اندازی بزرگترین انبار نفت جنوب کشور
 
کشکولی با بیان اینکه همچنین از سال گذشته تا اواسط دی ماه سالجاری ساخت مخازن جدید فرآورده نفتی در اهواز، بندرعباس، شهرکرد، اردبیل، زنجان، چابهار عسلویه، زاهدان و بجنورد به پایان رسیده است، تاکید کرد: امسال همچنین انبار جدید نفت کرمان به عنوان یکی از بزرگترین انبارهای جدید ذخیره سازی سوخت در جنوب کشور در مدار بهره بردایر قرار گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ظرفیت ذخیره سازی فرآورده نفتی در انبار کرمان را 345 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: هم اکنون تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این انبار نفت با استفاده از آخرین فنآوری های روز جهان به پایان رسیده است.
 
به گزارش مهر، برای نخستین در صنعت نفت، تمامی زنجیره مطالعات، طراحی، ساخت کالا و تجهیزات، نصب و راه‌اندازی تاسیسات این انبار نفت توسط متخصصان داخلی انجام شده و عملا با بهره برداری از این انبار جدید ایران در ساخت انبارهای نفت به خودکفایی کامل رسیده است.
 
در این طرح بیش از 90 درصد کالا و تجهیزات در صنایع و کارخانجات داخلی طراحی و ساخته شده است و بومی سازی 10 درصد کالاهای مورد استفاده در این پروژه دارای توجیه فنی و اقتصادی نیست.
 
انبار جدید نفت کرمان یکی از انبارهای راهبردی ذخیره سازی فرآورده های مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل در جنوب کشور است که به زوید به شبکه ریلی هم متصل خواهد شد.
 
آخرین وضعیت ساخت انبارهای جدید نفت
 
وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرائی ساخت انبارهای جدید نفت در استان‌های مختلف کشور، توضیح داد: هم اکنون پیشرفت اجرایی انبار جدید نفت ملایر به مرز 100 درصد رسیده است.
 
این مقام مسئول ظرفیت ذخیره سازی فرآوده های نفتی در انبار نفت ملایر را حدود 65 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: همچنین ساخت انبارهای جدید نفت در ارومیه، ماهشهر، شیراز، بیرجند و طرح توسعه انبار نفت گرگان دارای پیشرفت اجرایی بین 70 تا 80 درصد است.
 
کشکولی در ادامه با اشاره به ساخت مخازن جدید ذخیره سازی انواع فرآورده های نفتی، اعلام کرد: در شرایط فعلی مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی مخازن جدید ذخیره سازی فرآورده نفتی در اراک، قم، بجنورد و سمنان مراحل نهایی اجرایی خود را پشت سر می گذارد.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر حجم ذخایر استراتژیک سوخت مایع کشور به بیش از 11.2 میلیارد لیتر رسیده است، و پیش بینی می‌شود تا پایان سالجاری ظرفیت ذخیره سازی فرآورده های مختلف نفتی کشور یک تا 1.1میلیارد لیتر دیگر افزایش یابد.
 
هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی 50 روزه‌ای برای بنزین کشور فراهم شده این در حالی است که هم اکنون برای نفت کوره تا 50 روز، سوخت نیروگاه‌ها تا 34 روز، نفت سفید و گازوئیل تا 60 ظرفیت ذخیره سازی در اختیار داریم.
کد خبر 1795189

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha